Kata Ganti Nama Diri

 

Kata Ganti Nama Diri 人称代词                                                                                            

 

Bil. Kata Ganti Nama Diri 人称代词 Ayat Contoh
1 saya 我 和刚认识的人或长辈说话时的自称 Cita-cita saya ialah menjadi seorang guru.
2 aku / ku 我 和熟人或朋友或上苍说话时的自称 “Nasihat kamu akan aku ingati,” kata Farid kepada sahabatnya.
3 kami 咱们 (我们) 不包括全部人 Kami bercadang hendak melawat ke Pulau Tioman,” kata Yoke See dan Pei Fen kepada Yi Ping.
4 kita 我们大家 包括全部人 Kita mesti menghormati ibu bapa.
5 beta 朕 (我) 苏丹 / 国王的自称 “Pembelot itu mesti beta hukum,” titah sultan kepada pembesar-pembesar.
6 patik 奴才/属下/ 平民和苏丹或国王说话时的自称 Patik akan melaksanakan titah tuanku dengan segera,” kata laksamana kepada sultan.
7 hamba 吾 (我) 旧时代平民说话时的自称  Hamba hendak pergi ke istana,” kata Hang Tuah kepada Hang Lekir.
8 kamu / mu 你 交谈时称呼熟人或朋友或上苍 “Nasihat kamu akan aku ingati,” kata Farid kepada sahabatnya.
9 awak 你 交谈时称呼刚认识的人或长辈 “Di manakah kampung awak?” tanya Liza kepada May.
10 engkau / kau 交谈时称呼熟人或朋友或上苍 “Bilakah engkau pergi ke Bandar?” tanya Faud kepada kawannya.
11 anda 您 没有当面说话,如杂志,广播,广告等。 Anda harus menjaga kesihatan badan dengan selalu bersenam,” kata seorang juruhebah melalui siaran radio.
12 kalian 你们 你们大家 “Bilakah kalian akan datang ke rumah saya?” Tanya Maniam kepada rakan-rakannya.
13 tuanku 陛下 交谈时称呼苏丹 / 国王 “Patik akan melaksanakan titah tuanku dengan segera,” kata laksamana kepada sultan.
14 tuan hamba 汝(你) 称呼旧时代的平民  Tuan hamba hendak ke mana?” tanya Hang Lekir kepada Hang Tuah.
15 dia 他   Dia tidak suka makan rambutan.
16 -nya 他的   Bukunya telah hilang.
17 Ia 他   Ia ialah abang saya.
18 beliau 他 受尊敬 及有地位的人 Beliau ialah guru besar sekolah kami.
19 mereka他们   Murid-murid Tahun Satu sedang bersenam. Mereka amat gembira.
20 baginda 他 称呼苏丹 / 国王 Kemangkatan baginda amat dirasai rakyat jelata.

 

 

 

Leave a Reply

