Kata Sendi Nama

Kata Sendi Nama 介词                 

Bil. Kata Sendi Nama 介词 Ayat Contoh
1 di Mereka sedang makan di kantin.
2 ke (时间)

(地方)

Kami berlatih bola dari pagi ke petang.

Dia selalu pergi ke perpustakaan.

 

3 dari (时间)

(地方)

 

Bapa bekerja dari pagi hingga petang.

Saya datang dari Sibu.

 

4 kepada

       

Saya memberi buku itu kepada kawan saya.

Murid-murid dibahagikan kepada empat kumpulan.

 

5 daripada

Ali menerima hadiah daripada kawannya.

Kerusi itu diperbuat daripada besi.

Muti lebih tinggi daripada Ahmad.

 

6 pada 在(时间)

在(东西上)

在(人)

Kami akan bertolak pada pukul 4.00 petang.

Gambar itu digantung pada dinding.

Buku itu ada pada Siew Lee.

 

7 tentang 关于 Guru-guru berbincang tentang masalah murid.
8 dengan

很。。。地

用。。。来

Aziza pergi ke bandar dengan Rosita.

Budak itu berlari dengan cepat.

Amir memotong ikan dengan pisau.

9 oleh Pencuri itu telah ditangkap oleh polis.
10 akan Encik Abu sayang akan anaknya.
11 terhadap Encik Abu sayang terhadap anaknya.
12 hingga 至 /直到 Kami berlatih bola dari pagi hingga petang.
13 sampai 至 /直到 Kami berlatih bola dari pagi sampai petang.
14 sejak 自 /自从 Nenek Ali meninggal dunia sejak 10 tahun yang lalu.
15 semenjak 自 /自从 Nenek Ali meninggal dunia semenjak 10 tahun yang lalu.
16 untuk 作为

Saya membeli sebuku roti untuk sarapan.

Hadiah itu untuk ibu saya.

17 bagi 给/作为 Saya membeli sebuku roti bagi sarapan.

Hadiah itu bagi ibu saya.

18 demi 为了 Pak Ali bekerja keras demi anak-anaknya.
19 dalam Terdapa pelbagai kaum dalam masyarakat negara kita.
20 antara 之间 Hubungan antara penduduk kampung sangat baik.

 

Leave a Reply

